Nieuws

JKF 9458 2 WEBlogo

Repetitio mater scientiae est, ofwel: herhaling is de moeder van de wetenschap. Wat betreft gunnen wordt ook altijd gesproken over de kracht van herhaling. Is herhaling echt zo belangrijk? Hoe pak je dit aan?

Wanneer je informatie verwerkt, wordt in de hersenen een verbinding gelegd. Deze verbindingen sterven -af als ze niet meer gebruikt worden- en verdwijnen. Bij blijvend gebruik van de verbindingen worden deze steeds sterker. De informatie die bij deze verbinding hoort wordt steeds sneller verwerkt, je kunt je de informatie daardoor makkelijker herinneren. De verbinding is een soort cookie van de hersenen dus.

Dit principe gaat op voor iedere vorm van informatie, en zeer zeker voor beeld. Iemand ziet een beeld/foto, verwerkt de informatie en in de hersenen wordt een verbinding gelegd tussen, bijvoorbeeld, jouw bedrijfsnaam en de dienst die je aanbiedt. Deze persoon ziet het beeld nog eens, en nog eens, waardoor de verbinding in de hersenen wordt versterkt. Op het moment dat deze persoon/bedrijf de dienst die jij aanbiedt nodig heeft, kan hij/zij zich makkelijk jouw bedrijfsnaam herinneren.

Je vraagt je vast af of consumenten/bedrijven er niet gek van worden, die continue herhaling. Heeft dat geen averechts effect? Niet wanneer je de boodschap afstemt op de doelgroep. Door middel van een beeld wordt de klant met interesse herinnerd dat wat hij/zij nog moet doen; namelijk jouw product afnemen.

Mensen lezen niet. Ze kijken plaatjes.

De aandacht van de consument kan (ook) vastgehouden worden door kleine veranderingen toe te passen in je uitingen. Het gaat hierbij om beeld die op het eerste oog gelijk zijn maar toch een kleine verandering hebben ondergaan, zoals het verplaatsen van het bedrijfslogo. De hersenen registreren dit, waardoor de kijker onbewust extra aandacht aan het beeld besteedt.

Onderzoek wijst uit dat (onopvallende) uitingen ervoor zorgen dat een consument een gevoel van vertrouwdheid en bekendheid met een bedrijf ontwikkelt. Hierdoor ontwikkelt de consument een positieve houding ten aanzien van het merk, wat aansluitend een positief effect op het aankoopgedrag meebrengt. Naar mate de consument meer uitingen te zien krijgt, neemt hij een positievere houding ten aanzien van het merk aan.

Herhalen, herinneren, herkennen. Drie factoren die ervoor zorgen dat de klant, het bedrijf en jouw doelgroep aan jou denkt op het moment dat iemand vraagt 'ken jij iemand die'. En omdat het beeld een goed gevoel oproept, is de gunfactor groot.

Contact

Studio *
Uiterweg 279
1431 AH Aalsmeer
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 27287704

KvK 34353414

BTW NL195407301B01
* alleen op afspraak.